الجمعة، 2 مارس 2012

أحــلام....


مـن وانا صغير و انا احلامي بتتغير و تتنوع يعني كان نفسي ابقي لعيب كره احيانا و احيانا ظابط ساعات جيش او طيران او مخابرات بس الحمد لله عمري ماحلمت اكون ظابط شرطه....معرفش ليه!؟
رغم اني مكنتش معارض من زمان..كنت مؤيد لكل حاجه لحد اما دخلت الكليه او بالتحديد بعد اما عديت اعدادي كليه و دخلت قسم نحت و تشكيل معماري،ساعتها بقيت معارض لكل حاجه مش بس للنظام لا كمان للمجتمع و الدين و كل حاجه علي سطح الارض
نرجع للاحلام...لما بدات اقرا رجل المستحيل و ملف المستقبل حلمت اكون ظابط مخابرات و احيانا كنت بحلم اكون أدهم صبري و لما بدات اقرا روايات عالميه مترجمه  لتشارلز ديكنز و جولي فيرن و شكسبير بتاعت مكتبة الاسره"ماما سوزان سابقا" بدات احلم بحاجات مختلفه يعني مره اكون طيار و مره اكون كاتب و مره عالم او مخترع او او....لكن مفيش و لا مره برضه حلمت اني اكون مهندس....لاني مبحبش الرسم و لسوء الحظ او لفشل العمليه التعليميه بأكملها بقيت مهندس..ديكور،يعني الرســم كله 
واحد من احلام حياتي كان اني اتجوز بنت نوبيه سمرا شبه ممثلات السينما الامريكيه و بعد كدا حبيت Eva Mendez و قعدت ادور علي واحده شبهها احبها و ف الاغلب هقضي عمري كله ادور:) ،يمكن اتجوز اي بنت نوبيه سمرا بس مش هبطل ادور علي واحده شبهها.
واحد من احلام حياتي المتعدده و اللي بقت اكثر مما يمكن حصره و دا لاني اتعودت محققش حاجه منهم فاتعودت برضه احلم براحتي يعني احلام مجانيه...الحلم دا غريب شويه و هيزعل اغلب الرفاق مني،بحلم اني أروح إسرائيــــل.
ايوه إسرائيل.....الكيان العنصري ابن الوسخه دا،اللي محتل ارضنا و نافخنا دا.....هو دا،و بصراحه جاتلي فرصة شغل هناك و في مجالي في التصميمات و الديكورات و اللي بالمناسبه بقيت بحبها بجنون و بقيت كويس فيها كمان،المهم بخصوص فرصة الشغل في إسرائيل فدا كان في 2008 تقريبا عن طريق واحده اسرائيليه امريكيه عندي ف الفريندز ف الفيس بوك شافت صور شغلي و عرضت عليا شغل هناك و بصراحه كان نفسي اوافق و اللي منعني مش كون المكان دا صهيوني او انها احتمال تكون بتحاول تجندني للموساد وجو جمعة الشوال و الحوارات دي لكن اللي منعني اني عارف اني لو قلت yes ع الشات بعد دقيقتين مش اكتر هالاقي قوات الامن و المخابرات محاصره البيت و بيندهوني زي سعيد مهران و سلم نفسك و الكلام دا و ابقي جاسوس مع اني شيوعي ياجدعان.
مش المفروض البشر يشرحوا ليه بيحلموا بحاجه محدده لاي كائن كان بس لاني عارف ان دا حلم غريب شويه فانا هشرحه....انا بحلم اروح اسرائيل و واثق ان محدش بيكره ولاد الكلب دول قدي و لا حتي الفلسطينين ....انا بكره اسرائيل اكتر من اي حد خلقوا ربنا و واثق من دا و عشان كدا نفسي اروح هناك....نفسي اشوف العدو و اتعامل معاه و اعرفه كويس عشان لما ارجع مع المقاومه اقدر اساهم في هزيمتهم.....بالمناسبه الحلم رقم 2 تقريبا ف حياتي اني اشارك ف تحرير فلسطين و الحلم رقم 1 ف الاغلب اني اموت و انا بحارب الراسماليه و وكلاؤها المحلين اللي منهم اسرائيل و بالمناسبه كمان انا بعشق السينما الاسرائيلي و بتفرج علي افلام عاموس جيتاي و بحب جاباي ساسون وهيام عباس و بحب اسمع شوية اغاني من عندهم رغم انها شبه الموسيقي الفرنسي شويه و للاسف مش لاقي كتب مترجمه اقراها بس بتابع مدونة هكذا تكلم كوهيـن و ياريت تتابعوها.

و انا في 3 اعداي كنت بحلم اني هبقي امبراطور الكــون و حاكم الارض...ف الاغلب دا من تأثير قصص ملف المستقبل
المهم الاحلام في حياتي طول عمرها مجانيه مبحاولش احققها و الحياه بتمشي معايا بالصدفه يعني بقيت مهندس ديكور وحبيت الديكور و بقيت شاطر فيه بالصدفه..قريت عن الوجوديه و بقيت ملحد بالصدفه و رجعت آمنت بالله تاني بالصدفه و قريت عن الشيوعيه و بقيت شيوعي بالصدفه وهكذا كل مكان اشتغلت فيه او صديق اتعرفت عليه او كتاب قريته او فيلم شوفته كان بالصدفه.
حتي يوسف شاهين حبيته بالصدفه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق